
(Ill. foto: Colourbox.com)
De som drikker 3-6 kopper om dagen har lavere risiko for blodpropp enn dem som ikke drikker kaffe, ifølge norsk forskning.
Nordmenn er på verdenstoppen i kaffedrikking og det kan være positivt av mange grunner. Tidligere forskning har vist at kaffe kan være beskyttende mot blant annet diabetes, kreft, Alzheimer, hjerteinfarkt og Parkinsons sykdom.
En ny studie fra Universitetet i Tromsø peker på nok en god grunn til å nyte den koffeinholdige drikken.
– Personer som drikker 3-6 kopper kaffe daglig har 30 prosent lavere risiko for blodpropp sammenlignet med de som ikke drikker kaffe, sier stipendiat Kristin F. Enga, ved Det helsevitenskapelige fakultet, ifølge Universitetet i Tromsøs nettsider.
Enga og hennes forskergruppe antar at det er antioksidantene i kaffen som bidrar til at kaffe reduserer risiko for venøs blodpropp, som vanligvis oppstår i bena eller lungene.
– Antioksidanter kan ha en positiv virkning på blodplater, karvegg og blodets evne til å koagulere, forklarer Enga.
Hennes forskning baserer seg på Tromsøundersøkelsen der 27.000 personer mellom 25 og 97 år har deltatt. Personene ble fulgt i ti år og kaffekonsumet har de rapportert inn selv. Det er ikke tatt høyde for effekten av melk- og sukkerinnholdet i mange av dagens kaffetyper.
Les mer om saken her.